søndag 4. mai 2014

Skumkake

7plater gelatin, 4dl sukker, 4eggehviter, kokos.
Sjokoladetrekk: 1/2 plate kokesjokolade (jeg bruker lys, og jeg bruker dobbel oppskrift)  2 SS smør, 2 dl melis 1 ts vaniljesukker og 1 eggeplomme.
*legg gelatin i kaldt vann i 10. Min og smelt den så i en halv kopp kokende vann. Bland gelatin, sukker, eggehviter og pisk det i 20 min. Sett ringen på kakeformen på ett fat (her bruker jeg bake it easy) og dryss et gjevnt lag med kokos på fatet. Hell den ferdigpiska blandingen oppi formen. La kaken stivne litt før du legger på sjokoladetrekket. Smelt sjokoladen med 3 ss kokende vann(i vannbad eller mikro. Pass på at sjokoladen ikke koker om du tar det i mikroen) bland inn smøret, melis, vaniljesukker og eggeplomme. Ha sjokoladen oppå kaka. I oppskriften står det at vi skal drysse kokos oppå til slutt. Jeg velger å lage sjokoladepynt med hvit sjokolade. Jeg smelter da sjokoladen så leker jeg meg med den smelta sjokoladen på ett bakepapir, bruker en skje til å fordele sjokoladen. Får ikke helt til å få sjokoladestrålen fra skjeen helt tynn enda men øvelse gjør mester ;-)  la sjokoladen få stivne. Da kan man bare brette bakepapir av og sette det på kaka. Dette bør ikke gjøres før servering da pynten  er veldig tynn og lett kan knekke.

Her kan dere se en lignende (og mere proff måte) å lage slik sjokoladepynt... hun bruker ett kremmerhus, mens jeg brukte en skje.

1 kommentar: